sobota, 27 października 2018

22. Międzynarodowe Targi Książki w Krakowie 25-28 października 2018 - Promocja czytania wśród dzieci. Przykład Szwecji. Panel z udziałem szwedzkich i polskich ekspertów

 
22. Międzynarodowe Targi Książki w Krakowie 25-28 października 2018
Promocja czytania wśród dzieci. Przykład Szwecji. Panel z udziałem szwedzkich i polskich ekspertów.
Spotkanie moderowała Katarzyna Tubylewicz
Współorganizator: Polska Izba Książki

Jeśli dziecko nie jest zainteresowane tym, co proponujemy mu doczytania, to sprawdzamy czym się interesuje i na ten temat proponujemy mu np. Czasopisma. Od specjalistycznych czasopism może potem z łatwością przejść do książek.

W Szwecji bibliotekarze odwiedzają rodziców dzieci 6-miesięcznych i zachęcają do czytania, potem odwiedzają dziecko po 8 miesiącach, a na kolejne spotkanie zapraszają już do biblioteki.

Dzieci czytają, bo książka jest ciekawa. Co zrobić, żeby dzieci czytały? Dawać im ciekawe książki. Trzeba umożliwić dziecku dotarcie do książki, najlepiej w domu rodzinnym, z rodziną, przy stole. Zachęcić do czytania można też poprzez wspólne gry, zabawy.

Ktoś nas musi wychować do czytania i do przyjemności czytania. To obowiązek rodziców. W Polsce nie kojarzymy dorosłości z czytaniem. Według badań w Polsce kojarzymy dorosłość z piciem alkoholu, jazdą samochodem, samodzielnym mieszkaniem, samodzielnym wyjazdem na wakacje, ale nie z czytaniem. Czytania uczymy się od rodziców, rodziny. 80% osób deklarujących się jako czytające wskazuje, że w ich domach rodzice czytali, nie czytano w domach 13% takich osób. Zbadano, że osoby czytające mają czytających znajomych i odwrotnie: nieczytający rzadko mają znajomych, którzy czytają.

Na spadek czytelnictwa u dzieci najbardziej wpływają smartfony i tablety, które dają im rodzice. Żeby dzieci chciały czytać, muszą najpierw nauczyć się dobrze czytać, ze zrozumieniem. Ważne jest:
- wykształcenie w dzieciach elementu oczekiwania na rozwój akcji,
- do tekstu muszą być odpowiednio dobrane ilustracje,
- po przeczytaniu krótkiego fragmentu należy zrobić krótkie streszczenie przeczytanego tekstu
- należy stawiać pytania w tekście,
- po przeczytaniu pytać o uczucia osoby na ilustracji, na które odpowiedzi nie ma w tekście, a można je odczytać tylko z ilustracji lub z całości opowieści,
- dochodząc do trudnego fragmentu w tekście, zwalniamy tempo czytania
Projekt Fundacji Powszechnego Czytania to Recepta na Książkę. W USA wiele lat temu powstał projekt, w którym lekarze pediatrzy przepisywali dzieciom książki na receptę.

Projekt szwedzki: Biblioteka 10-13
Zauważono, że w wieku 10-13 lat dzieci/młodzież nie chcą odwiedzać bibliotek dla małych dzieci, chcą mieć osobne miejsce, tylko dla siebie. Powstały specjalne biblioteki, do których wejść mogły tylko dzieci/młodzież w wieku 10-13 lat. Rodzice, nauczyciele, starsze lub młodsze rodzeństwo musiało zostać przed biblioteką. Wnętrza tych bibliotek zostały odpowiednio zaprojektowane i wyposażone, tak żeby były atrakcyjne dla dzieci w tym wieku.

Projekt szwedzki: Biblioteka 6-latków (zerówkowa)
Każda zerówka ma mieć swoją biblioteczkę składającą się z 50 książek we własnej sali.

Żeby książka była atrakcyjne, rozwijająca dla dziecka musi być napisana prostym, zrozumiałym językiem, ale intryga, fabuła powinna być na wysokim poziomie, gdyż dzieci są dużo mądrzejsze niż nam się wydaje. Operują prostym językiem, ale ich myślenie jest bardzo rozwinięte.


















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz