środa, 18 stycznia 2017

Nowe książki prosto z wydawnictwa

Czwartek, 19.01.2017

Nowe książki


Od kilku lat (7 albo 8) w naszym antykwariacie sprzedajemy też nowe książki. Nowe w tym przypadku oznacza kupione u producenta, czyli wydawnictwa. Są to książki często wydane wiele lat temu (kilka, kilkanaście, kilkadziesiąt), które leżakują sobie w magazynach wydawnictwa opakowane przez drukarnie, przewiezione do wydawcy i czekające na klienta. W ekstremalnym przypadku można kupić jako nowości prosto z drukarni książki wydane przez toruńskie wydawnictwa w latach 50. XX wieku. Tutaj jako antykwariuszka mam dylemat zaznaczając parametr "stan" gdy dodaję taką książkę do naszego antykwariatu internetowego, bo możliwości są dwie: "nowa" i "używana". Takie nowości z lat 50. są przecież nieużywane, w idealnym stanie, czasem nierozcięte, więc zdecydowałam, że daję im "nowe" jako parametr "stan".


Dwa, trzy, a nawet cztery działy


Nowe książki, które kupujemy od wydawnictw to po pierwsze toruniana, czyli publikacje o tematyce toruńskiej. Nieustannie zachwycam się wielkością toruńskiej produkcji wydawniczej, nie mam jednak rozeznania jeśli chodzi o inne regiony/miasta, więc to być może nieuprawnione. Wiem, że o Warszawie ukazuje się tyle książek, że specjalistyczna księgarnia warszawska nie jest w stanie całej tej produkcji śledzić na bieżąco. Ale to inna skala i nie mam danych żeby porównywać tu cokolwiek. Na pewno ja, antykwariuszka nie jestem w stanie dotrzeć do wszystkich książek o tematyce toruńskiej i u mnie w antykwariacie jest pełna oferta wybranych wydawców:

Emporium

Staram się też mieć w ofercie książki na temat Torunia wydane przez większe ogólnopolskie wydawnictwa:


Drugim działem, w którym chyba niedługo książki nowe ilościowo pokonają używane jest literatura dla dzieci i młodzieży. Ja sama kocham książki dziecięce i młodzieżowe (tutaj duże zasługi dla filii Książnicy Kopernikańskiej, która mieściła się kiedyś przy ulicy Mickiewicza niedaleko rogu Konopnickiej, a obecnie przy ulicy Klonowica) i mam nadzieję, że nigdy z nich nie wyrosnę. A gdy pojawiły się na świecie moje dzieci, to gromadzenie książek dziecięco-młodzieżowych, czytanie ich, czytanie o nich stało się bezdyskusyjnie uzasadnione. Na pomysł oferowania w naszym antykwariacie nowych książek dla dzieci i młodzieży wpadłam po wizycie w dziecięcej części Księgarni Hobbit. Pod wpływem kupionych tam pięknych książek, zaczęłam nawiązywać kontakt z wydawnictwami i tak zaczęła się moja współpraca z wydawnictwami:


Trzeci dział, w którym jest już sporo książek nowych to sztuka. Tutaj całą moją wiedzę zawdzięczam publikacjom Muzeum Okręgowego w Toruniu i Toruńskiego Oddziału Stowarzyszenia Historyków Sztuki. Przeglądając ich książki, opisując je, czasami wpadając w lekturę na dłuższy czas (zamiast pracować) oswoiłam się trochę z dziedziną dla mnie kiedyś odległą. Dodatkowym bodźcem w uzupełnianiu naszego działu sztuka o książki nowe jest fakt, iż wiele z nich dotyczy lub porusza zagadnienia antykwaryczne: kolekcjonerstwo, antyki, obrazy, biżuteria, zegary, architektura. W naszym antykwariacie nie można, co prawda, kupić żadnych antyków poza książkami, ale można znaleźć na ich temat literaturę fachową:


Dział czwarty, w którym są też nowe książki i na razie (o dziwo!) najskromniejszy to Bibliologia nauka o książce. Taki dział musi być w antykwariacie prowadzonym przez magistra Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa. Jeśli ukazują się na rynku nowe książki popularnonaukowe czy albumowe, które dotyczą książki, to muszę je mieć. Zaczęło się od książki wydanej przez Arkady: Historia książki. Właśnie zorientowałam się, że sprzedałam ostatni egzemplarz, kończę więc i udaję się do pracy w celu zamówienia nowych egzemplarzy tego świetnego wydawnictwa.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz