wtorek, 17 maja 2022

Podsumowanie roku czytelniczego


 Wtorek, 17.05.2022

 


 


W jednej z relacji instagramowych, chyba tej urodzinowej, wspomniałam, że urodziny to dla mnie także koniec starego i początek nowego roku czytelniczego. Od 12-tych urodzin notuję jakie książki przeczytałam i tak się złożyło, że zaczęłam w urodziny, więc co roku tego dnia odhaczam i podsumowuję rok czytelniczy. 

Od 9 maja 2021 do 9 maja 2022 przeczytałam 37 książek, to o 12 więcej niż w poprzednim roku, więc jest sukces. Przeczytałam:

1. Ognisty krzyż / Diana Gabaldon

2. Dziennik pisany później / Andrzej Stasiuk

3. Wiele demonów / Jerzy Pilch

4. Muza / Jessie Burton

5. Nikolski / Nicolas Dickner

6. Krótka wymiana ognia / Zyta Rudzka

7. Mężczyzna, który tańczył tango / Arturo Perez-Reverte

8. Drwale / Annie Proulx (e-book)

9. Król / Szczepan Twardoch (e-book)

10. Czarne mleko / Elif Safak

11. Poprawka z matury / Ewa Woydyłło

12. Dziewczyny z Portofino / Grażyna Plebanek

13. Obietnica następcy / Trudi Canavan

14. Słowik / Kristin Hannah

15. Wielka samotność / Kristin Hannah

16. To jest wojna / Klementyna Suchanow

17. Tunel / Magdalena Parys

18. Pomiędzy siostrami / Kristin Hannah

19. Co robić przed końcem świata / Tomasz Stawiszyński

20. Magik / Magdalena Parys

21. Nocna droga / Kristin Hannah

22. Gdzie poniesie wiatr / Kristin Hannah

23. 27 śmierci Toby'ego Obeda

24. Buty szczęścia / Ewa Woydyłło

25. Dolina Muminków w listopadzie / Tove Jansson

26. Kwitnący umysł / S. Stuart-Smith

27. Dobrze się myśli literaturą / Ryszard Koziołek

28. Cudowna moc miłości / Kristin Hannah

29. Jak wychować rapera / Marcin Matczak

30. Kajś / Zbigniew Rokita

31. Książę / Magdalena Parys

32. No logo / Naomi Klein

33. Stara baśń / Józef Ignacy Kraszewski 

34. Lagom / Lola A. Akerstrom

35. Lekcje madame Chic / Jennifer L. Scott

36. Nowiny ze świata / Paulette Jiles

37. Firefly Lane / Kristin Hannah


Nie jestem w stanie wskazać najlepszej ani najgorszej przeczytanej książki. Wszystkie miały w sobie coś wciągającego na tyle, że je skończyłam. Na pewno mocno wciągały powieści Kristin Hannah, którą w tym roku odkryłam dzięki pewnemu zbiegowi okoliczności w antykwariacie. Trzy książki tej autorki pojawiły się w naszych nowych nabytkach. Bardzo szybko sprzedała się pierwsza książka, chyba następnego dnia druga, a po kilku dniach kolejna klientka zapytała o tę autorkę i sprzedała się ostatnia książka. Już wiedziałam, że coś musi być w tych książkach. Dziwnym trafem niedługo później inna książka tej autorki trafiła do nas w jednej z dostaw. Tę zostawiłam sobie do czytania i przepadłam. Książkę dałam do czytania bliskiej znajomej, potem mamie, potem siostrze i wszystkie się wciągnęłyśmy. Kolejne tytuły wypożyczałam już z biblioteki i prawie wszystkie książki okazały się dobrymi czytadłami. Jeden tytuł (Błyskawica) okazał się dla mnie niestrawny, zbyt banalny, inne bardzo przewidywalne, ale mimo tego jakoś czarujące i przeczytałam je szybko. 


Świetną lekturą okazała się trylogia berlińska Magdaleny Parys. Zwykle nie czytam kryminałów, ale te książki, chyba dzięki historycznemu tłu i intrygujących relacjach między bohaterami okazały się pyszną lekturą.

 

Lubię od czasu do czasu przeczytać poradnik, bardzo cenię Ewę Woydyłło. Z jednej strony to, co pisze to zwyczajne rzeczy, które każdy w miarę zorientowany w psychologii człowiek wie. Z drugiej strony, gdy jesteśmy akurat w momencie jakiegoś zachwiania równowagi psychicznej, dobrze jest przeczytać o tym, co normalne, dobre i zdrowe dla naszej psychicznej kondycji.

 

Książki z literatury faktu to też stały element mojego roku czytelniczego. Długo odkładałam przeczytanie 27 śmierci Toby'ego Obeda, bałam się tej książki, wiele czytałam o sprawie kanadyjskich dzieci rdzennych mieszkańców odbieranych rodzinom i nie chciałam się zagłębiać w szczegóły. Strach okazał się nieuzasadniony, książka jest tak dobrze napisana, że mimo oczywistego jasnego przekazu informacji o tragediach dzieci pozwala się czytać spokojnie, bez nerwów, na sucho.

 

 Mogłabym pisać i mówić o książkach jeszcze długo, ale obowiązki wzywają. Na szczęście już pojutrze, w czwartek 19 maja, odbędzie się kolejne spotkanie Latającego Klubu Książki. W Księgarni Sztuki w toruńskim CSW porozmawiamy o ostatnio czytanych książek, które chcemy polecić pozostałym klubowiczom. Zapraszamy, spotkanie jest otwarte dla wszystkich. Zaczynamy o godzinie 18:00.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz